دیدار برخی از اعضای هیئت علمی و پرسنل دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان از مؤسسه دانشوران

در این دیدار که در روز شنبه سوم دیماه 1401 برگذار گردید آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شفیعی، دکتر سیدعلی نقی ایازی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و آقایان مجتبی فانی، اویس استادی، هادی مکارم از اداره کل پژوهش و آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی مصباح، دکتر بلال شاکری، سیدمهدی رضوی، سید مصطفی اختراعی طوسی و محمد مختاری از مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره حضور داشتند.
در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی رئیس مؤسسه دانشوران گزارشی از فعالیت های مؤسسه ارائه کردند. برخی از فعالیت های مؤسسه به شرح زیر است:

  1. پروژه های مربوط به حوزه روش شناسی مانند کتاب الگوریتم اجتهاد که بر اساس کتاب اصول فقه مرحوم مظفر تدوین و منتشر شده است. و کتاب الگوریتم اجتهاد شهید صدر بر اساس حلقه دو و سه نیز نهایی شده و مراحل انتشار را سپری می کند. در این رابطه استخراج الگوریتم آیت الله خویی و محقق خراسانی نیز در دستور کار است.
  2. پروژه اصول فقه کاربردی که دو جلد آن تدوین و آماده انتشار است. در این پروژه به چگونگی جریان قواعد اصولی پرداخته می شود بر خلاف اصول فقه نظری که به چیستی و چرایی قواعد نظر دارد.
  3. تدوین درسنامه فقه و اصول برای درس خارج
    با توجه به پیگیری راه اندازی سطح چهار در مؤسسه، نظر بر این است که مدل تازه ای از درس خارج ارائه شود که برای اجرایی سازی آن حدود یک سال و نیم است روی درسنامه ویژه ای کار می شود. که در این درسنامه به مبانی و پیش فرض های مباحث اصولی و فقهی توجه می شود. در این زمینه نیز دو جلد آماده انتشار است.
  4. پروژه مبانی کلامی اجتهاد که بخشی از آن با مشارکت پژوهشکده اسلام تمدنی و مرکز تخصصی آخوند خرسانی ره برگزار شده است و در حال برنامه ریزی جهت ادامه کار هستیم.

در ادامه اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
حجت الاسلام و المسلین دکتر علی شفیعی به نکات زیر اشاره کردند:

  1. توجه ویژه به ارتباط مستقیم بین سطح چهار آموزشی و محورهای پژوهشی مؤسسه
  2. توجه ویژه به ارتباط سطح دو و سه راه اندازی شده در مؤسسه با سطح چهار در حال طراحی
  3. توجه ویژه به آسیب ها و خلأهای حوزه آموزش برای تعریف پروژه های پژوهشی

سپس دکتر سیدعلی نقی ایازی به پیوند آموزش و پژوهش اشاره کردند و توجه به آموزش پژوهشگران را از اولویت ها دانستند و از توجه ویژه مؤسسه دانشوران به هر دو بعد ابراز خرسندی کردند.

جناب آقای فانی نیز مختصر گزارشی از ساختار اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان و پروژه های در حال اجرای آن ارائه کردند. از جمله:

  1. تمرکز بر ایجاد و گسترش کتابخانه دیجیتال
  2. راه اندازی پنج نشریه علمی
  3. طراحی کلان پروژه های مختلف همچون الهیات شهر، قواعد فقه شهر و …

جناب آقای سیدمهدی رضوی به عنوان سردبیر بخش فارسی سایت اجتهاد نیز پیشنهاد همکاری با مؤسسه را ارائه کردند و آمادگی سایت اجتهاد جهت پوشش فعالیت های حوزه فقهی اصولی و علوم وابسته مؤسسه را مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی مصباح نیز مسئله اطلاع رسانی پروژه های در حال اجرای در مؤسسه را مورد تأکید قرار دادند تا از موازی کاری یا انجام کارهای تکراری جلوگیری شود.

دکتر بلال شاکری نیز با توجه به محوریت بحث روش شناسی در فعالیت های هر سه مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره، پژوهشکده اسلام تمدنی و مؤسسه دانشوارن پیشنهاد برگزاری جلساتی جهت همکاری و مشارکت و تقسیم کار در این حوزه را ارائه کردند.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی رئیس مؤسسه دانشوران ضمن ابراز خرسندی از دیدار صورت گرفته پیشنهادهای مطرح شده را مناسب و نسبت به مشارکت هر سه مرکز تأکید کردند.

اشتراک گذاری

tagبرچسب ها:

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست